Apr 25, 2009

Idea revolusi maklumat 2

Politikal Innovacionne 2By webmaster • Apr 20th, 2009 • Category: Isi I, Mat Saman Kati
Post Meta
April 20, 2009
Isi I, Mat Saman Kati

Comments Below
webmaster
1031 Words

Sampai rumah..aku bagi ikan sungai kat bik mama.
“Pasai apa beli ikan pecah perut!!!!?”
“nak buat pekasam!” aku jawab.
“Habih…tengahari ni nak makan apa?” dia tanya
“Goreng telor dah le.”
Aku start motor…rempit menghala kedai janda Bakaq. belum sempat tukor gear 3 dah sampai.
Tuan Syed dengan Pak Nawi masih tercagut kat situ. Aku mintak kopi O lagi secawan. Seronok benor janda Bakaq..sejak nama dia top dalam perakexpress… tak berhenti orang masuk kedai dia.
“Pasai apa orang Melayu tak undi Pas masa kat Bukit Gantang hari tu?” tanya Tuan Syed.
“Sapa kata orang Melayu tak undi Pas?” aku tanya.
“Asmuni yang cakap…Misbah pun cakap.” balas Tuan Syed.
“Pasai apa tak baca blog Cyberboron?..dia punya analisis lebih detail..sampai sapa yang tak balik mengundi pun dia tau.”
“Aku tak baca blog..tapi tak kan Asmuni dengan Misbah cakap ikut sedap mulut kot?” Tuan Syed tanya balik.
“Tak pe la…apa kena mengena undi Melayu dengan revolusi teknologi?”
“Kalau ikut kata Asmuni..orang Melayu tak undi Pas pasai depa terpengaruh dengan dakwaan Umno…depa kata Nizar derhaka…Nizar boneka.”
“Tapi kita dah sebar risalah, dah buat ceramah, buat CD, buat rayu undi dari rumah kerumah.” aku cuba pertahankan walaupun aku sendiri tak pasti berapa banyak risalah yang dibuat.
“Betui…kome dah buat tapi pasai apa Melayu masih tak berubah? Kalau kata Asmuni..maklumat tak sampai. Itu masalah pokoknya! Bior aku bagi tau….edar risalah ni kerja komunis Russia. Komunis Russia pun dah tak ada..dah tak pakai cara tu, tapi kome masih buat lagi benda tu” kata Tuan Syed.
“Hish!!” aku geleng kepala. Patutla orang Pas kata Tuan Syed ni sekular!
“Pengedaran risalah ni dah mula dibuat awal tahun 40an..masa tu deme nak melawan kerajaan. Semua cara nak menyebarkan maklumat dikontrol oleh KGB…jadi deme buat risalah yang dipanggil Samizdat. Serupa macam yang kome buat tu. Memang deme berjaya tapi makan masa yang lama. Lepas tu deme buat Magnitizdat…macam cassete…Lepas tu deme buat Tamizdat.
Memang berkesan tapi makan masa yang lama. Dan yang mengubah Russia cuma dua perkataan…Glasnost dan Perestroika.
Aku tau kome buat CD penerangan…tapi cara tu juga dah lapok!. Betui..Ayatollah Khomeni dulu buat cassete…bagi kat pemandu teksi..pemandu bas..sampai la dia dapat jatuhkan Shah Iran. Tapi itu tahun 1979…30 tahun dulu!!!
Cara kome berkempen dah ketinggalan zaman..Kalau nak kata maklumat tak sampai…memang betui pun. Sebab cara kome cara kuno!!”
“Nasib baik la aku tak buat benda tu.” saja aku nak lepas tengkok.
“Habih kamu buat apa?” tanya Tuan Syed.
“Blogging!” aku jawab pendek.
“Yang baca blog kamu orang kampung kat Bukit Gantang atau yang diluar Bukit Gantang?” Tuan Syed tanya aku.
Tak mampu aku nak jawab..mungkin 5 peratus…atau 10 peratus.
“Aku bukan nak salahkan kome berblogging…tapi perlu dicetuskan usaha itu supaya menjadi satu revolusi. Macam Glasnost…Perestroika…reformasi…Doi Moi..People’s Power!!” Whoa…Tuan Syed ceramah kalah Mat Sabu
“Macam mana?” aku tanya.
“Kome kena tengok balik sejarah tentang penggunaan media untuk mempengaruhi orang ramai. Sebelum Perang Teluk antara Iraq dan Kuwait…media dunia dikuasai oleh AP, AFP dan Reuters. Apa saja cakap deme semua orang percaya. Tapi semasa Perang Teluk..timbul media baru..iaitu CNN. Nama dia pun Cable News Network. Jadi revolusi media pertama ialah CNN. Apa saja cakap CNN..orang percaya. Pasai apa? Pasai dia buat secara live!
Lama kelamaan…CNN pun boleh dimanipulasi…tapi bila keluar Al Jazeera semasa perang Iraq-Amerika…dia mengubah pemikiran orang ramai. Orang sudah mula berfikir tentang perlunya media alternatif yang menyiarkan berita disatu pihak lain. Orang mula membandingkan CNN dengan Al Jazeera dan hasilnya…Al jazeera lebih dipercayaai. Dan masa tu…Al Jazeera tak pakai kabel macam CNN tapi pakai satellite phones dan broadband. Jadi..Al Jazeera lebih diterima kerana dia dapat membawa maklumat dengan lebih cepat dan tepat…disertakan dengan gambar sebagai bukti!
Semasa pengeboman di London pada 7/7/05…maklumat disampaikan dengan handphone dan SMS. Tanya kat mana-mana orang yang tinggal di London…semua tau tentang Nokia-effect!
Kome pakai apa?” tiba-tiba Tuan Syed tanya aku.
Menung aku memikiokannya. Kita tak ada sistem SMS. tapi UBN menggunakan sistem tersebut. Tok sah kata nak pakai laptop bagi setiap petugas..nak cari desktop kat bilik gerakan pun susah. Tok sah kata nak pakai Ipod..ada handphone pun tak di optimumkan penggunaanya.
“Tok sah pikio panjang-panjang, Mat.” kata Tuan Syed. “kamu improvekan blog kamu dengan geng-geng kamu dulu…cukup le.”
“Mana aku nak ceghoko duit..nak tanggung blog sendiri pun kena mintak derma.” aku jawab.
“Kalau kamu nak buat semua…memang la kena banyak duit. Kena kongsi sama-sama. jadikan bog kamu tu blog rakyat. Jadikan setiap penyokong-penyokong kamu sebagai tentera semut yang buat kerja tanpa mintak upah.” kata Tuan Syed.
“Ada lagi ke orang macam tu? kat mana nak cari orang yang buat kerja tanpa upah?” aku tanya.
“Jangan ingat tak ada!!! melambak orang yang nak bagi maklumat kalau betul caranya.”
“Macam mana?”
“Perluaskan Bloggers Network kamu…jadikan setiap orang yang melayari internet sebagai salah satu jaringan kamu dan namakan mereka sebagai Pemaya. Kalau kamu dapat adakan satu Pemaya disetiap kampung..kamu dah dapat maklumat tentang semua penduduk kampung tersebut.
tapi…maklumat kena dua hala. Deme bagi kamu maklumat tentang apa yang deme tau…kamu kena bagi maklumat tentang apa yang kamu tau.” jelas Tuan Syed.
“Bahaya Tuan Syed…kalau dapat tau dek SB macam mana?” aku tanya.
“Tu la pasai…kome ada maklumat…kome simpan. Takut SB tau. Aku nak bagi tau kat kamu le…kalau SB tak dapat maklumat kamu…deme bodoh. Kome simpan le macam mana pun…deme boleh korek. Yang deme tak boleh cari…kalau ada orang hilang. Yang tu kena tanya Najib.
Tapi pasai kome takut sangat kat SB…penyokong dan petugas kita tak ada maklumat!! Tu pasai yang kerja ikut cara masing-masing. Lepas tu bergaduh sama sendiri!
Aku nak tanya…sapa yang tau tahap kekuatan dan kelemahan kita?” tanya Tuan Syed.
“Pengarah-pengarah kat bilik gerakan la. ” aku jawab.
“Tu la….orang kat bawah tak tau. Deme tengok ramai orang datang ceramah…deme ingat dah kuat. Over confident. Last-last..lingkup. Bila kita tanya macam mana keadaan…senang benor deme jawab…Ohhh…Cina 80%…Melayu 50%..India 60%…boleh menang dah!! Tapi bila mintak statistik…mula le kelemayor.
Tolong la Mat…Kalau ingat nak menang…kena ada revolusi maklumat. Dan cara penyampaian maklumat tak boleh buat macam dulu. Katuk kerantung..panggil orang datang lepas tu ceramah…yang tu tak boleh pakai. Revolusi maklumat kena buat melalui revolusi teknologi.
Daripada kome bagi kat budak-budak muda tu duit untuk beli jersi dan bola..lebih baik kome pasang Wifi kat bawah pokok mempelam ke…bior penuh budak-budak muda bawa laptop.
Daripada kome buat kenduri sampai 10 ekor lembu…lebih baik kome buat gerai teh tarik…siap dengan streamyx. Kedai janda Bakaq ni pun…kalau pasang Wifi…boleh jadi macam kopitiam…macam Starbuck.
Tapi…kalau kome masih nak buat cara komunis dulu…aku tak boleh nak cakap apa la.
Dah kalah esok…buat lagi post mortem cari sebab kekalahan. dan alasanya serupa tu jugak. Maklumat tak sampai!”

No comments:

Post a Comment